Sunday 7 August 2011

My KP Chronicles Part 2 : Mayday, Mayday... Delivering Da Bomb

Selepas aku baca kembali ceritera ku Part 1 tu, mungkin ada macam-macam pertanyaan, misalnya:

Apa signifikannya ceritera ku ini dengan Heroes of The Heart?

atau mungkin ada soalan-soalan yang maybe lebih kejam dari itu atau just maybe aku je yang terasa kot. Bila teringat jika ada soalan-soalan sedemikian, membuatkan aku tersenyum. Semasa aku masuk USM dulu, Kelab Penyayang (KP) belum dilahirkan lagi. Tetapi pelajar yang OKU telah pun menjejakkan kaki ke USM (Abang Muzammil @ Dr Muzammil, lepas tu ada seorang lagi entah siapa la nama dia, lupa pula). Aku ingin memohon ampun jika ada sesiapa yang tidak di include dalam senarai tadi. Pelajar-pelajar OKU sebelum aku ni, - they fight on their own - people realize that they are here (in USM) but most do nothing (no offense to USM). Walaupun ada la sikit perubahan here and there but it’s not enough, tak macam sekarang. Mereka tidak ada KP untuk fight for their need malah suara mereka macam tidak ada untuk orang dengar.

Aku bukan nak jadi hero (jauh sekali). But this is one of the event yang membuka mata pihak USM untuk mendengar rintihan and the needs of OKU students. Inilah ceritera ku…..

Pelajar USM sumer tau akan ada satu malam persembahan untuk pelajar freshies@1st year student dipanggil Malam Variasiswa (kalo tukar gak aku xtau). Welll mesti ader preparation kan… kan ….. nenek kan….. So PPMS Desasiswa Gemilang (masa tu) yang diterajui Zulkifli Che Hussin aka Abe Yoh, Wan Shukor Wan Ee, Abe Korn dan konco2 nye (pergh…jahatnyer term aku, sori kalo xinclude yg lain2) pun buatla kerangka persembahan untuk Malam Variasiswa Desasiswa Gemilang and guess what???? Watak utamanya aku la (hehehehe). Sibuk jer nak interfrem……

Masa preparation tu, pergh… tiap2 malam aku kena dtg dgn kawan2 aku, praktis. Buat apa???? Sebuah Pentomin. Kisah dier tentang rintihan Orang2 OKU ni. Masa practice tu pergh, mmgla kena taji berabis, kena buat camnila,camtula sampai pukul 2 pg baru abis. Tu pun kalo abis. Tapi xper, abg2 dan kakak2 senpai ni blanja kitaorg makan roti canai kat Pusat Racun USM (ala… yang dekat dgn tapak konvo tu, blakang Pusat Pengajian apa ntah, Si Neeza dgn Azliza punyas pusat pengajian kalo xsilap aku).

Masa nak buat persembahan tu, kesian aku tgk kawan2 aku ader yang kena ikat tangan dier, kena lipat dan ikat kaki dier dan macam2 lagi la. Bukan apa nak tunjuk real punyer OKU effect kan. Untuk makluman kawan2 aku ni orang normal, bayangkan la kena ikat kaki, tangan, duduk atas wheel chair, pergh takut gak aku tengok.

The highlight reel (jeng…jeng…jeng….) aku pun melangkah ke pentas Dewan Tunku Syed Putra (DTSP) (kalo tukar nama xtau la) and deliver sajak @ puisi yang di cipta khas untuk aku deklamasikan. Memamng sedih giler, sebelum aku naik pentas tengok kawan2 aku baca sajak diorang aku dah nangis dah, so masa aku baca sajak tu lagila, macam banjir dier turun siap aku marah lagi masa baca puisi tu…

Abe Yoh selalu cakap kat aku masa 1st time aku diminta baca sajak tu, diulang2 percakapan ni sampai tiba masa aku kena betul2 deliver sajak tu ……

Lebih kurang macam ni…..

Abe Yoh: Aper2 pun aku minta maaf kat ko sebab terpaksa buat kamu marah, nangis la aper sumer. Ni sume untuk kebaikan kamu dan maybe untuk orang2 macam tu. Yang penting pentas sudah disediakan untuk kamu, apa yang perlu kamu cakap pun telah diberikan, paktis pun dah. Sumer org sedang tunggu… dan orang2 kuat Universiti pun ada kat sini, So Are You Ready (dgn pelat Kelate nye)…

Aku pun melangkah ke pentas dan deliver the final touch……..

Mayday……. Mayday……. Delivering the Hiroshima Nagasaki Atomic Bomb…….
Fire In The Hole…….. KABOOOM……..

Habis jer aku deliver the sajak aku dibawa keluar dari DTSP oleh Abg Eruwan, habis lunyai aku xbermaya nak berdiri……. Abe Yoh tabik spring giler dengan aku, dia cakap sampai VC (Prof Dato’ Dzulkiflee Abd Razak sekarang Tan Sri) dan isteri, TNC HEP (Dato’ Dr Jamaluddin Mohaidien) dan isteri serta semua yang berada di DTSP masa tu sumer menangis, rebes-rebes ibarat hujan monsun (T_T)…..

Masa pengumuman pemenang Malam Variasiwa, semua dah tau dan dapat agak pemenangnye desasiwa Gemilang, aku pun dibawa masuk balik ke Dewan DTSP, ambil trofi dari VC. Pergh..!!!. macam menang World Cup doowwhh.

Korang nak tengok details persembahan…. Korang pergila kat Pusat Multimedia, minta cari Malam Variasiswa 2003 (kalo diorang simpan lagi), tengok sendiri…..

Kemenangan Desasiswa Gemilang dalam Malam Variasiswa adalah penanda aras pertama  yang diletakkan untuk menjadikan golongan OKU diterima di USM, di mana USM menjadi Universiti Mesra OKU dan macam2 lagi yang mendatang………

Jadi begitula lebih kurang ceritera ku
USM la yang mengajar ku OKU……

To Be Continued...



3 comments:

  1. prof.striker tak da salinan sajak tu ka? kalau ada post laah...

    ReplyDelete
  2. sajak tu menyentuh hati betul prof. striker

    ReplyDelete
  3. xder la
    sori...
    so aku rasa kena g Pusat Multimedia USM ( aku dah lupa nama btulnyer)
    cari Malam Variasiswa 2003 kalo ada lagi
    Aku dah xder kat usm
    korang la yang dekat kat usm tu bleh minta
    tulis dsn post untuk tatapan sume

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...