Tuesday 9 August 2011

Aku Punya Cerita

Aku bukanlah insan luar biasa. Aku hanyalah “Superman” kampung dan bukanlah Superman yang pakai spender kat luar dan yang ada power tu. Boleh terbang, boleh pancarkan cahaya laser guna mata. Boleh lihat menembusi dinding dan boleh skondeng orang mandi. Boleh angkat kereta dengan sebelah tangan. Boleh berlari sepantas kilat. Aku tiada awek secantek Louis Lane. Aku juga bukanlah Batman yang suka keluar malam. Aku bukanlah Spiderman yang suka duk atas dinding. Jauh sekali seperti cicakman yang buat bunyi cicak...cit cit cit tu. Aku hanyalah insan biasa. Insan yang ada tenaga dan semangat “superman” dalam diri. Aku percaya, kau pun ada..

Pagi 15 Jun tahun 83 masihi, sayup-sayup kedengaran suara bayi menanggis di sebuah kampung. Jam dinding usang menunjukkan jam 2.00 pagi. Waktu di kala kebanyakkan manusia dah tidooo di ulit mimpi-mimpi manis seram serabai basah. Kesian bayi itu menanggis kerana kesejukan yang teramat (...ye la.. dah Tuhan nak dia dilahirkan jam 2.00 pagi...) Gembiralah seisi keluarga itu dengan kelahiran anak sulung mereka. Selepas 7 ari 7 malam duk bertapa dengan Pak Imam Tua di kampung tersebut, maka di berilah nama Mohd Armi bin Rusli. Tiada cerita di sebalik nama tersebut. Aku berteka-teki sendiri :-

  • Adakah nama aku di ambil sempena nama “Army” dalam BI dan di ubah keMelayuan sedikit?
  •  Adakah dulu bapa aku minat dengan Permainan Army of Destruction sehingga nobatkan nama seperti itu? Heh! Tahun 80-an mana wujud lagi laaaa era IT!...
  • Dapat dari sumber-sumber kitab melayu lama?

**Ahhh.. lupakan teka-teki tesebut. Jom selami kehidupan beliau yang ala kadar...

Keluargaku pada masa itu serba serbi sederhana. Begitu juga sampai sekarang. Tidak kaya, tidak miskin. Sedang-sedang aje bak kata penyanyi dangdut Iwan. Alhamdulillah. Bapa, seorang pekerja biasa di Kilang Sawit milik Felda. Mama, seorang suri rumah sepenuh masa. Kami masa itu menetap di Felda Kemahang, Tanah Merah, Kelantan. Dan 2003, parent kena bertukar ke Gua Musang, Felda Aring. Sekarang dah bersara dan menetap di Kampung Jerulong, Salor. Keluarga kami mula bertambah. Aku mula dapat adik perempuan tahun 1986, 1990, dan adik lelaki tahun 1993 dan 2004. Kini semua membawa haluan masing-masing, hanya yang bongsu masih darjah 1. Yang perempuan dua-dua dah kawen. Tinggal aku je yang belum (promo2:: mamat ni single, available and hensem...kehkehkeh- ni editor tambah..jng marah naaa). Hukhukhuk.. Xpe2, xde rezeki lagi. Hehe..

Macamana aku jadi HERO?

Aku bukan jadi HERO. Aku sekadar kongsi cerita la weiii... Atas tu sikit sebanyak cerita tentang kehidupan aku. Sikit ja.. Of coz permulaan cerita nak perkenalkan keluarga dulu sebab, mereka orang yang paling penting dalam hidup aku... Terimbas memori silam bila aku pikir ayat untuk taip bait-bait atas tu.. Rindunya kat diorang masa ni...

*Mengelamun seketika..

Erkkkk... aku masih tercari-cari idea nak mula kat mana al-kisah aku ni... hehehe..

So, to be continue......................

*tunggu cerita yang akan datang, aku lompat terus ke cerita masuk USM dan bagaimana dapat kenal dengan HERO-HERO kita semua @ Kelab Penyayang USM!

1 comment:

  1. erkkk.. ye ye.. bujang2.. sape nak ngorat sile tggu turn.. ngeh2..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...