Sunday 13 November 2011

Pengalaman ini, anugerah terindah..


Setapak ku melangkah ke menara gading..
Membawa besama sejuta getar & gusar...

Demi menimba ilmu
Ku tinggalkan kampung halaman ku...

Demi mengutip pengalaman hidup
Aku terbang jauh..ke daerah asing ini..
Utara semenajung Malaysia...

Mungkin inilah takdir buat ku...
Melangkah ke universiti ini..
Dapat bertemu teman baru..yang merupakan sahabat hingga kini..
Mampu memahami erti Orang Kelainan Upaya (OKU)
Berpeluang memupuk kasih sayang..simpati & empati dalam diri ini

Tahukah kamu bagaimana rasanya??
Bila pertama kali ku melihat OKU?
Melihatkan mereka saja..aku merasa pelik & hairan...

Namun..
terpandang akan akak Chin Chin buat pertama kalinya...
buatkan ku hilang suara..habis kata-kata...

ku menangis........
saat pertama kali mendengar kak Chin berusaha menyebut setiap perkataan
hingga menjadi sebaris ayat...
kerana dia OKU pertama yang ku dekati..
sungguh aneh percakapannya..
sukar ku fahami..
tindak tanduknya jua pelik...
ku lihat fizikalnya amat berbeza dari ku..

kak Chin merupakan pesakit Cerebral palsy..
dan bekas pelajar Persatuan Kanak-kanak Cerebral Palsy Pulau Pinang (SCAP)

betapa bertuah diri ku..
mampu melihat dunia dari sudut pandang orang lain...
jika dulu.. ku kurang bersyukur
jika dulu ku rasakan hidup ini sangat bosan dengan rutin yang berulang-ulang...

namun,
mengenali sahabat OKU itu..
membuat ku lebih menjadi manusia
lebih bersyukur atas nikmat yang ada

tahukah kamu??
Sejak kenali sahabat OKU ku..
Aku yang garang.. telah sedaya upaya kuburkan sifat amarah itu
Aku yang kadang petah berkata..lebih banyak berdiam & berfikir
Aku yang tak cukup sabar.. telah bersabar 200% dari kebiasaan ku..
Aku yang individualistik..lebih berusaha menjadi kakak buat sahabat ku
Aku yang sukar senyum.. sering mencuba membuat mereka ketawa & nikmati hidup ini
Aku yang punyai masa 100% buat diri sendiri.. cuba memberi 80% masa & perhatian ku buat mereka

Mereka banyak mempengaruhi hidup ku..
Terima kasih tuhan..Kerana temukan ku dengan mereka
Terima kasih Tuhan.. kerana mengatur jalan hidup ku sebegitu..
Terima kasih Tuhan.. atas tiap saat ku bersama mereka..


< cik WID.. >


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...