Friday 14 October 2011

My KP Chronicles Part 4: The Golden Generation of KP USM ( 1 )

Terasa sangat lama aku tinggalkan Chronicle aku ni sampai aku kena baca balik aper yang aku tulis dulu. Sori la sebab tetiba jer menyepi...maklumlah Puasa, Raya dan macam2 lagi…ada awek, tunang dan kawin jer blum (hehehehhe). Sajer jer tu, nak menenangkan diri kejap .

Semacam mana tajuk nya macam tu jugala ceritanye.

Well semacam mana biasa aku di panggil meeting kat bilik tutor mana ntah satu malam tu. Pasal apa? x dibgtau, surat menyurat lagi la xder, tp pegi jugala dah di panggilkan. Lagi pun aku bosan sebab aku tgh dalam proses nak tukar kursus sebab FO ( Fail and Out ), leceh gila proses dier. Disitu la aku dari budak Sains jadi budak Soc Science. Permohonan tukar kursus aku diterima tapi permohonan CDK ( Cuti Dengan Kebenaran ) aku blum diluluskan lagi.

So pegi punyer pegi, ada la dalam 13 orang dalam tu ( kalo xsilap), rupa2nya ada mesyuarat AGM KP yang ke dua. Aku pun tertanya2 Kenapa aku kena ader kat sini? Tapi sebab ada Captain Dr Reevany Bustami ( aku respect giler )... aku stayla atas permintaan Captain.

Captain - Dr. Reevany Bustami, currently - Chairman & Convenor, CPTAG (CRS & Philanthropy Transdiciplinary Action Group)

Selepas Ucapan Mantan Pengerusi KP so AGM pun bermula. Actually AGM ni dikelolakan oleh Kak Jameyah ( KJ )... dia lah moderator.... dia la MC... sumer la dier...


inilah dia Kak Jameyah Sheriff a.k.a KJ

So Perlantikan Pengerusi dan Naib Pengerusi dimula kan... memang giler sengit... giler kentang.... antara Aku dan Azliza. Aku menang dgn kelebihan Satu ( 1 ) undi jer. Bayang kan daripada 11 yang boleh mengundi, aku dapat 5 undi dan Azliza dapat 5 undi gak. Undi KJ lah yang menentukan, so KJ pilih aku. Disitula peranan pertama aku sebagai Pengerusi KP yang Ke 2.


inilah cik azliza zulaikha... nampak tang mata ngn idung jaaa... :: No 2 - org kuat KP

haaa.... ni baru betul.... ::: meet Azliza Zulaikha :P 

Captain cakap kombinasi aku dan Azliza xpernah berlaku dimana 2 orang OKU dilantik jadi No 1 and No 2 dalam mana-mana persatuan USM. Macam2 la yang kita orang bincangkan.

Perkara asas adalah dasar-dasar KP di gubal ( xbleh blah perkataan tu ) yang mana aku rasa masih dipegang sampai sekarang... hopefully. Lebih kurang macam ni la, matlamat asal KP sebenar tidak diketepikan tapi di USM akan lebih di titik beratkan kepada golongan OKU.

Proposal kami dihantar kepada Presiden Penyayang ( Allahyarhamah Datin Seri Endon Mahmood ) semasa itu,[ xtau sama ada kena letak Tun sebab Pak Lah dah dapat Tun.] Selepas diteliti oleh pegawai2 Penyayang, mereka suka gila in fact diorang sokong gile2 ( thanks to KJ ).

Allahyarhamah Datin Sri Endon Mahmood ~RIP : Former Presiden Yayasan Budi Penyayang

Selepas sesi dengan ahli baru KP, next stop adalah perjumpaan dengan VC ( Tan Sri Prof Dzulkiflee Abdul Razak, semasa artikel ini di tulis Tan Sri dah xjadi VC lagi ) since Tan Sri corcern about OKU after what happens ( xtau kena bacala part 2 yang meletups tu...:: ni link Part 2 ).

So orang2 kuat KP + Captain berbincang sakan nak utarakan apa kat VC, setelah dipersetujui KP akan bawa 7 perkara ( kalo xsilap aku) yang dipanggil oleh Captain, 7 tonggak yang menjadi asas pegangan USM dan KP untuk golongan OKU ni ( salah satu nya adalah Van OKU yang rasanya dah direalisasikan ). Yang best nya 7 orang gak yang pergi jumpa VC ( Captain, aku, KJ, Azliza dan 2 lagi aku lupa ). Best dapat jumpa VC kat pejabat dia. Bayangkan naik lift kat Bangunan Canselori tu tekan no 6 khas untuk pejabat VC, berdebar2 beb xbleh bayang kan.

Tonggak2 yang di utarakan di ulas oleh KP melalui KJ dan Captain mostly. Bayangkan VC take note setiap apa yang dia rasa penting, yang mana dia rasa perlu dilakukan segera... dia cakap kat CC dier buat surat kepada Bahagian yang bertanggungjawab, hantar kat dia dulu untuk sign personally ASAP dan dia nak tau progress. Perkara2 lain dia take note untuk perbincangan lebih lanjut.

Lantaran dari meeting tu, banyak lagi meeting lain dgn PRO, Jabatan Keselamatan, Library, HEP dan banyak lagi meeting yang aku kena attend since aku free time tu xder benda nak buat. Tapi bestla dapat jumpa dengan orang2 kuat USM bincang dengan diorang ttg OKU ni in details walaupun aku bukan OKU sangat pun tapi di kategorikan OKU.

Kelab Penyayang USM

Barula aku tau banyak benda aku xtau pasal OKU ni sebab perkara2 ni aku xpernah ambil kisah sangat ( since aku jalani hidup macam orang normal ).

Anyway thanks to KP personally sebab bagi aku berada dalam KP ni... doing these OKU things on behalf OKU yang sedia ada masa tu dan OKU yang mendatang.

Aku sambung lagi nanti ……
Panjang sikit bab Golden Generation ni

Inilah ceritera ku…..

USM la yang mengajar ku OKU….

To Be Continued…..

prof.striker

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...